zaterdag 27 april 2019

Playlist 26 april 2019 - Reclame

De door televisie- of internetreclame vaak opgeroepen irritatie wordt voor velen getemperd door het plezier dat het oor aan de gebruikte muziek beleeft. Werd vroeger oorlog verkocht met marsmuziek, emancipatie met strijdliederen, en religie met zang, snarenspel, en kerkorgel, tegenwoordig maken merken als Levi’s, Kia, Coles, Kwatta, Coca Cola, Vodafone en Nissan  allemaal gebruik van het imago van popmuziek om hun eigen onpersoonlijke producten een gezicht te geven:

Levi’s : Muddy Waters, Steve Miller, James Brown, the Clash, Bad Company, J.J.Cale, B.B. King.

Kia : Brahms, the Heavy, Coles : Status Quo, Kwatta : The Ramblers, Coca Cola :  Etta James,
Vodafone :  Dandy Warhols, Nissan : VanHalen

Wij trappen daar natuurlijk niet in, dat doen de anderen, met open ogen en portemonnee.

Vroeger bijvoorbeeld was roken nog gezond, en drinken niet minder :

Scharlachberg Meisterbrand, voor wie de zorgen van zich af wil zetten en de avond wil vullen met  gezelligheid. Bovendien heilzaam inwerkend op de nachtrust van straks.

Peter Stuyvesant met het wonderfilter maakt roken tot een verfijnd genot. PLAYLIST


2 Tot 3 borrels en 15 sigaretten per dag leken een garantie voor een plezierig, gezond, en lang leven, althans volgens de reclame. Maar wetenschappelijk onderzoek, gekoppeld aan calvinisme hebben hoe dan ook deze aangename combinatie van eigenschappen helaas onbestaanbaar verklaard. Vandaag de dag wacht de levensgenieter de hel van aftakeling, ziekte, en dood. Via visuele, poëtische en muzikale verleiding proberen gewiekste reclamemakers en vrome verlakkers ook deze akelige aangelegenheden via slinkse kunstgrepen toch als prettig en onontbeerlijk te presenteren. Voor ons was gisteravond de in reclame toegepaste muzikale bekoring aanleiding om de volgende prachtmuziek te Draaien :
  • BZN  -  The bastard  -  1971  -  Andre S.
  • Rolling Stones  -  Start me up  - 1981  Harry  -  Microsoft
  • Jacques Dutronc  -  Le Responsable  - 1969  -  Jan  -  NS
  • Status Quo  -  Down down  -  1975  -  Kees  -  Coles
  • Edward Sharpe & the Magnetics  -  Home  -  2009  -  Marit  -  Ikea
  • Junkie XL  -  A little less conversation  -  2011  -  Ramon  -  Nike
  • Colin Blunstone  -  She’s not there  - 1964  -  Irene  -  Chanel
Tweede Ronde
  • Duncan Browne  -  On the bombsite  -  1968  -  Andre S.
  • The Carpenters  -  Close to you  -  1970  -  Harry  -  Volkswagen
  • Kinks  -  People take pictures of each other  -  Jan  -  Nikon
  • Dandy Warhols  -  Bohemian like you  -  2000  -  Kees  -  Vodafone
  • Devotchka  -  How it ends  -  2004  -  Marit  -  Wargame
  • USA for Africa  -  We are the world  -  1985  -  Ramon  -  Afrika
  • Sam Cooke  -  Wonderful world  -  1960  -  Irene  -  Levi’s
Derde Ronde
  • Tom Petty & the Heartbreakers  -  Straight into darkness  -  1980  -  Andre S.
  • Gabriel Rios  -  Broad daylight  -  2004  -  Harry  -  Appelsientje
  • Slade  -  Far far away  -  1974  -  Jan  -  C & A
  • The Heavy  -  How you like me now  -  2009  -  Kees  -  Kia Sorento
  • Rolling Stones  -  Satisfaction  -  1965  -  Marit  -  Overheidscampgne
  • Pharrel Williams  -  Happy  -  2013  -  Ramon  -  Transavia
  • Zombies  -  Time of the season  -  1968  -  Irene  -  Grolsch
Vierde Ronde
  • Tikis  -  Bye bye bye  -  1966  -  Andre S.
  • Mathilde Santing  -  Wonderful life  -  1999  -  Harry  -  Interpolis
  • Swinging Medallions  -  Double shot  -  1966  -  Jan  -  Alka-Selzer
  • The Clash  -  Should I stay or should I go  -  1982  -  Kees  -  Levi’s
  • Etta James  -  I just wanna make love to you  -  1960  -  Irene  -  Coca Cola

Rond 22.45 was het tijd de wisseltrofee uit te reiken. Het niveau was weer dermate hoog dat eigenlijk iedereen de onderscheiding verdiende. Na een harmonieus verlopen gedachtewisseling bleek Kees de gelukkige die zich de gouden schijf voor twee weken de zijne mag noemen.





De volgende editie is op 10 mei, thema : Namen ( in titels). Tot dan. Kees

Dag plaatjesdraaiers,
Dat was mij een inspirerend afleveringetje wel zeg, wat jammer dat ik er niet bij was.
Maar ik bevond mij in de belgische Ardennen en dat was ook heel inspirerend.
En dan het thema reclame:
Bekende liedjes worden inderdaad vaak gebruikt om iets aan de man te brengen.
Ik kwam tal van mooie video's tegen van de nummers en soms ook de bedoelde reclamespot.
Zo is er eentje van vodafone (voorheen power to you maar nu met een exciting future) en Dandy Warhols in gekuiste èn ongekuiste versie.
Allemaal even exciting.




Ik heb mij laten inspireren door Normaal met Oerend hard en een Norton - (Bertus) en een BSA (Tinus) clipje gevonden.
Verder heeft gitartist Adrian Belew, bekend van King Crimson, Frank Zappa en David Bowie, zich ooit laten strikken voor Daikon, een Japans bedrijf in airconditioning.
Tot slot concludeer je dat 'Sex Sells Everything' vaak de rode draad is als het om commercials gaat. Daarom Joni Mitchell, de tekst gaat misschien niet helemaal op, maar die ene regel wel.
Eric

Geen opmerkingen:

Een reactie posten